Valtuustoaloite: Hidastetöyssy Arvolan puutarhan ja Brusintien välille, valtuutettu Eetu Saarenpää

Kaupunginhallitus 18.04.2023 § 133

Valmistelija Kuntatekniikan päällikkö Paula Pihkanen

Valtuutettu Eetu Saarenpään valtuustoaloite 12.12.2022:

Kastellintien kiihdytyssuoralla otetaan kesällä kiihdytyskisoja, missä voi olla kaksi autoa rinnakkain. Ja näin talvella taas luikerrellaan. Tällainen kaahailu aiheuttaa vaaraa paitsi kuljettajille itselleen, mutta myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille, joiden joukossa voi olla pieniäkin lapsia koulumatkalla.

Esitämmekin, että liikenneturvallisuuden parantamiseksi Kastellintielle Arvolan puutarhan ja Brusintien välille tehdään hidastetöyssy.

Liikenteen asiakaspalvelun lähettämä asiantuntijalta saatu vastaus 31.3.2023:

Hidasteita rakennetaan pääasiassa taajamamaisiin ympäristöihin nopeusrajoituksen ollessa 50 km/h tai sen alle. Tyypillisiä hidasteiden rakennuskohteita ovat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden risteämiskohdat autoilijoiden kanssa sekä koulujen, päiväkotien ja urheilualueiden ympäristöt, joissa liikkuu paljon lapsia.

Hidasteita voidaan käyttää myös tehostekeinona siirtymäkohdissa, joissa väylän nopeusrajoitus laskee. Hidasteita ei rakenneta, mäkiin, tien mutkiin, sorateille tai maaseutumaisiin tieympäristöihin. Hidastetta ei myöskään rakenneta, jos se haittaisi merkittävästi joukkoliikennettä, raskasta liikennettä, hälytysajoneuvoliikennettä tai pysäköintiä tai tontille ajoa. Hidasteita ei yleensä rakenneta myöskään kiinteistöjen välittömään läheisyyteen, sillä ne voivat aiheuttaa kiinteistöille melu- ja tärinähaittoja.

Valtuustoaloitteessa hidaste on esitetty maantielle 18586, Kastellintielle, Brusintien liittymän eteläpuolelle. Kyseisen kohta sijaitsee haja-asutusalueella, maaseutumaisessa ympäristössä. Kohde ei sijaitse koulun tai muun erityisesti kevyttä liikennettä tuottavan kohteen läheisyydessä. Kastellintien nopeusrajoitus on esitetyssä kohdassa 60 km/h ja kyseinen tieosuus on joukkoliikennereittiä. Kyseisessä paikassa hidasteen rakentamisen edellytykset eivät täyty.

Ylinopeuksien valvonnan osalta on syytä olla yhteydessä poliisiin.

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mikkola-Riekkinen Leena

Päätösesitys Esitetään kaupunginvaltuustolle:

Annetaan valtuustoaloitteeseen Liikenteen asiakaspalvelun lähettämä asiantuntijalta saatu vastaus.

Todetaan asia aloitteena loppuun käsitellyksi.

Päätös Hyväksyi esityksen.