Valtuutetun/luottamushenkilön käsikirja, valtuutettu Anu Mattila

Valtuustoaloite: Valtuutetun/luottamushenkilön käsikirja, valtuutettu Anu Mattila

Kaupunginhallitus 23.01.2023 § 22

Valmistelija Hallintojohtaja Matti Bergman

Valtuutettu Anu Mattilan valtuustoaloite 20.6.2022:

Raahen kaupungilta puuttuu valtuutetun/luottamushenkilön käsikirja, josta ilmenisi yhtenäinen toimintatapa organisaatiossa jossa luottamushenkilöiden kuuluu toimia.

Tämän ohjeistuksen puuttuminen näkyi erityisesti vuosi sitten kun uudet luottamushenkilöt aloittivat toimintansa. Pelkästään kaupungin valtuustossa on 19 uutta valtuutettua eli melkein puolet.

Yhteisen ohjeistuksen ja yksiin kansiin kerätyn tiedoston puuttuminen johti usein tilanteisiin, jossa tietoa kyseltiin eri instansseista esimerkiksi kaupungin virkamiehiltä, sihteereiltä ja erityisesti hallinnossa työskenteleviltä henkilöiltä. Tämä toi turhaa kuormitusta kaikille asioiden hoidosta vastaaville.

Perehdyttäminen vastuullisiin tehtäviin jäi pitkälti luottamushenkilön oman aktiivisuuden ja eri puolueiden vanhojen konkareiden varaan. Kävi selväksi että tavat toimia asioiden hoidon osalta vaihtelivat merkittävästi riippuen siitä keneltä neuvoa kysyi.

Edellä mainituista seikoista johtuen Raahen Perussuomalaiset esittää, että luottamushenkilöille laaditaan käsikirja mahdollisimman pian, jotta yhdenmukaiset pelisäännöt saadaan käyttöön.

Luottamushenkilön käsikirjaan on syytä ottaa ainakin seuraavia aiheita:

– erilaiset luottamushenkilölle tarkoitetut lomakkeet ja niiden täyttöohjeet

– informaatio tiedoista ja asioista mitä kenellekin henkilölle kuulu ilmoittaa ja missä ajassa

– kokouskäytännöt

– kuntalaki koulutusta

– tietoa kuntataloudesta, konserniyhtiöistä

– seminaarit/esittelyt eri lautakuntien osalta heti kauden alussa

– selkeä kartta kaikista kaupungin luottamustoimista/tehtävistä, mukaan lukien konserniyhtiöt

– perehdytys hallintosääntöön ja kaupunki strategiaa

– viranhaltioiden esittely

Hallintojohtaja Matti Bergmanin vastaus 17.1.2023:

Luottamushenkilöille tarkoitettu opas on ollut hallintojohtajan valmistelussa loppukeväästä 2022 alkaen. Siinä tullaan käsittelemään laajasti luottamushenkilöiden työhön liittyviä aiheita, kuten mm. kokouskäytäntöjä, tiedonsaantia, tietoliikennevälineitä, kokouspalkkioita, tarpeellisia verkkosivustoja jne. Oppaaseen lisätään aihealueita tarpeen mukaisesti ja sitä päivitetään myös julkaisun jälkeenkin, jotta se olisi mahdollisimman ajantasainen.

Luottamushenkilöiden koulutukset ja opas pyritään tekemään mahdollisimman monipuolisiksi, jotta valtuutetut pääsisivät aloittamaan kautensa sujuvasti.

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mikkola-Riekkinen Leena

Päätösesitys Esitetään kaupunginvaltuustolle:

Annetaan valtuustoaloitteeseen hallintojohtaja Matti Bergmanin valmistelema vastaus.

Todetaan asia loppuun käsitellyksi.

Päätös Hyväksyi esityksen.